ماهیّت نظام بین الملل از منظر امام خمینی (ره) با تأکید بر ارائه الگوی مطلوب
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی
- نویسنده محمد بابازاده
- استاد راهنما محمد ستوده آرانی عبدالوهاب فراتی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
پس از طرح مباحث کلّی و بیان تمهیدات نظری در فصل اول جهت آشنایی با دیدگاههای 3 مکتب عمده لیبرالیستی، کمونیستی و واقع گرایی در مورد روابط و نظام بین الملل به بیان اجمالی ماهیّت نظام، سرشت انسان، منطق حاکم، توزیع قدرت و محور نظام بین الملل در فصل دوم پرداختیم در فصل سوم نیز طی سه گفتار به طرح بحث پرداختیم؛ ابتدا ماهیّت فکری واندیشه ای نظام بین الملل دو قطبی را طرح کردیم و در ادامه به ماهیّت ساختاری و در انتها به بیان مباحث مربوط به ماهیّت رفتاری نظام دو قطبی اقدام نمودیم بحران عدم اعتقاد به معنویت و به دنبال آن بحران هایی از قبیل ظلم، تجاوز، استکبار وغیره از منظر امام خمینی (ره) در سه سطح فکری، ساختاری و رفتاری تحلیل و ریشه یابی شد. امام خمینی(ره) نیز ادراک صحیح و درست از مشکلات و گرفتاریها و نیز منشأ آنها را زمینه ساز و مقدمه ای برای رهایی از درد و رنج و درمان آن می دانستند. در اندیشه امام اگر بازیگران اصلی نظام بین الملل انسانهای مهذّب و عاقل باشند ماهیّت نظام بین الملل نیز ماهیّتی کمالی خواهد بود و موجب رشد کمالات و فضائل خواهد شد و در غیر این صورت ماهیّت غیر کمالی آن موجب ظلم و فساد خواهد شد. قدرت، ابزاری در دست انسان می باشد که می تواند با قرار گرفتن در دست انسان مهذّب و عاقل کمال خود را بروز دهد و موجب رشد کمالات شود. درفصل چهارم با توجه به دیدگاه امام می توان گفت کـه رهـا شدن از نظم بین الملل دوقطبی و دست یابی به نظم مطلوب، نیازمند توجه به ابعاد مادّی و معنوی انسانها و رفـع سـلطـه گـری و سـلطـه پـذیـری در جـهـان اسـت . با توجه به اینکه اندیشه امام بر پایه دین شکل گرفته، دارای یک پیام جهانی است و به دنبال یک امت واحد جهانی می باشد. به بیانی دیگر امام غایت تلاش خود را رسیدن به جامعه جهانی مهدوی می دانند. براساس اندیشه ایشان عمل به تکلیف بر مبنای توانایی ها، نظام بین الملل مقدور را تأسیس می کند و زمینه ساز نظام مطلوب آرمانی می شود در فصل پنجم حضرت امام در ارتباط با حل بحرانهای مورد نظر در جهان و رسیدن به نظام بین الملل مطلوب راه حلها و راهکارهای نظری صرف ارائه نکرده اند؛ چه این که اینها فقط تئوری نظری محض نیست که در عمل پاسخ نداده باشد، بلکه در عمل نیز خود را به اثبات رسانده اند امام خمینی با بصیرت نافذ راهکارهایی را برای اصلاح و تغییرنظام مستقر ارائه می دهند. ایشان ابتدا اتحاد مسلمین و در نهایت مشارکت همه مستضعفین جهان را لازم می دانند تا با هم افزایی قدرتها و اراده ها بتوانند درمقابل ابرقدرتها ایستادگی بکنند
منابع مشابه
ماهیت حکم شرعی از منظر حضرت امام خمینی(ره
بحث از ماهیت حکم شرعی از مبادی تصوری علم اصول است. اختلاف دیدگاهها در مورد ماهیتحکم شرعی، در جهتگیریهای اصولی در مباحث مختلف علم اصول مؤثّر است. در تعریف حکم دودیدگاه عمده بین علمای اصول وجود دارد؛ برخی حکم را امری اعتباری و جعلی میدانند که درعالم واقع ما بازایی ندارد و برخی نیز آن را امری تکوینی میدانند. تعاریف اصولی ها از حکم، عمدتاًناظر به یکی از مقدمات یا مراحل مختلف حکم، شامل: مصالح و مفاسد...
متن کاملالگوی مطلوب فرهنگ سیاسی دانشجویی از دیدگاه امام خمینی(ره)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی الگوی مطلوب فرهنگ سیاسی امام خمینی با محوریت سؤالات تحقیق بود. روش: روش انجام پژوهش، توصیفی از نوع مطالعۀ تحلیل اسنادی و کتابخانهای بوده است. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مهمترین مؤلفههای الگوی مطلوب فرهنگ و فرهنگ سیاسی دانشجویی عبارتند از: تهذیب نفس، فعالیت سالم در امور سیاسی و داشتن تقوای سیاسی، عدم وابستگی و فرهنگ مستقل، وحدت دانشجو با روحانی، مبا...
متن کاملماهیت عرفان اجتماعی با تکیه بر مؤلفۀ انسان کامل از منظر امام خمینی(ره)
عرفان اجتماعی مولود طبیعی عرفان اسلامی – اهلبیتی و نیاز ضروری زمان و زمانۀ ما، بهویژه در تکوین و تکامل تمدن نوین اسلامی است. عرفان اجتماعی در معارف عرفانی مبتنی بر کتاب و سنت، نهتنها در برابر عرفان فردی نیست، بلکه سالک سفر اول سلوکی (سفر از خلق به حق) و سفر دوم سلوکی (سفر از حق در حق به حق) را به سفر سوم سلوکی (سفر از حق به خلق با حق) یکی پس از دیگری پشت سر میگذارد تا به سفر چهارم سلوکی (سف...
متن کاملماهیت حکم شرعی از منظر حضرت امام خمینی(ره
بحث از ماهیت حکم شرعی از مبادی تصوری علم اصول است. اختلاف دیدگاهها در مورد ماهیتحکم شرعی، در جهتگیریهای اصولی در مباحث مختلف علم اصول مؤثّر است. در تعریف حکم دودیدگاه عمده بین علمای اصول وجود دارد؛ برخی حکم را امری اعتباری و جعلی میدانند که درعالم واقع ما بازایی ندارد و برخی نیز آن را امری تکوینی میدانند. تعاریف اصولی ها از حکم، عمدتاًناظر به یکی از مقدمات یا مراحل مختلف حکم، شامل: مصالح و مفاسد...
متن کاملالگوی مطلوب فرهنگ سیاسی دانشجویی از دیدگاه امام خمینی(ره)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی الگوی مطلوب فرهنگ سیاسی امام خمینی با محوریت سؤالات تحقیق بود. روش: روش انجام پژوهش، توصیفی از نوع مطالعۀ تحلیل اسنادی و کتابخانهای بوده است. یافتهها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که مهمترین مؤلفههای الگوی مطلوب فرهنگ و فرهنگ سیاسی دانشجویی عبارتند از: تهذیب نفس، فعالیت سالم در امور سیاسی و داشتن تقوای سیاسی، عدم وابستگی و فرهنگ مستقل، وحدت دانشجو با روحانی، مبا...
متن کاملجهاد دفاعی از منظر فقهای امامیه با تأکید بر آراء امام خمینی(ره) در دفاع مقدس
دفاع ملت ایران در جنگ تحمیلی، از نمونههای جهاد دفاعی است. امامخمینی6 بهعنوان فقیه و مرجع دینی، دفاع مقدس را رهبری کردند. این پژوهش تلاش دارد تا آراء فقهی امام خمینی6 نسبت به دفاع مقدس را تحلیل و تبیین کند، بر این اساس، احکام و مسائل جهاد دفاعی از دیدگاه فقها بررسی شده است و در ذیل هر یک از مسائل و احکام، آراء فقهی امام خمینی6 در دفاع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023